Spillovers
Spillovers
- 06.04 — 10.04 2021
- Artistas em residência
Rita Natálio está a desenvolver uma performance a partir de uma releitura de Brouillon pour un dictionnaire des amants, escrito em 1976 por Monique Wittig e Sande Zeig.
Em 2020, no contexto do projeto Working Encounters da rede europeia Create to Connect Create to Impact, Rita Natálio escreveu um primeiro texto para este projeto, Water Carriers and Spillovers.
Em 2020, foi encontrado um livro dentro de um poço. O poço estava, como muitas outras cavidades da vida, contaminado por atividades superficiais de monocultura intensiva. A sua água, tornada insalubre, havia secado por tempo indeterminado. Foi portanto neste buraco seco, embora visceralmente marcado pela memória da água, que foi encontrada uma tradução de Brouillon pour un dictionnaire des amants, escrito em 1976 por Monique Wittig e Sande Zeig.
Rita Natálio retoma agora a sua pesquisa no estúdio da Pro.Dança, com apoio do Alkantara.
Nota Biográfica
Rita Natálio is an artist and researcher. Her work relates poetry, writing, and performance. She is a doctoral candidate in Artistic Studies at the New University of Lisbon (Portugal) and Anthropology at the University of São Paulo (Brazil). She researches the recent debate around the concept of the Anthropocene and its impact on the redefinition of disciplines and esthetics in the relationship between art, politics, and ecology. Lecture-performances include Antropocenas (2017) with João dos Santos Martins and Geofagia (2018). In 2019, she was part of the curatorial team for a film programme featuring Indigenous filmmakers from Brazil at the Gulbenkian Foundation in Lisbon. In 2020, she co-organised a seminar called “Repolitcisizng the Anthropocene” as part an international project, Anthropocene Campus Lisboa. She co-organises, with André e. Teodósio, the editorial imprint Ed. ______ focussing on performing arts and systems of power and protest.